Beleidsplannen zijn niet het meest hippe en toegankelijke leesvoer voor jongeren. Toch streven lokale besturen er naar om jongeren maximaal te betrekken bij hun jeugdbeleid.

Daarom lanceerde het gemeentebestuur van Kasterlee op donderdag 12 mei een interactieve versie van haar jeugdbeleidsplan 2011-2013. Samen met twee jonge gasten vertaalde de jeugddienst het beleidsdocument naar een aantrekkelijk en vernieuwend online concept met icoontjes en ‘Vind ik leuk’-knoppen.
 
Het Kastels jeugdbeleidsplan is opgevat als een vijftigstappenplan. Elke doelstelling kreeg in de online versie haar plekje op een overzichtskaart van het grondgebied. Achter de logo’s van de jeugdverenigingen gaan de doelstellingen schuil rond brandveiligheid in jeugdlokalen, subsidies voor verenigingen en contacten met het gemeentebestuur. Het icoontje van jeugdruimte verbergt de plannen over skate- en speelterreinen en polyvalente sportveldjes. Flikkerende tenten geven het beleid rond (tent-)fuiven weer. En een vergrootglas met lachende gezichtjes geeft de ambitie aan om kinderen, jongeren en jongvolwassenen positief in beeld te brengen.
 
De integratie van Facebook in dit project zorgt voor de eigentijdse finishing touch. Het gebruik van Social Media bij lokale besturen kwam de laatste tijd meer in het nieuws. Via de ‘Vind ik leuk’-knoppen bij elk icoon kunnen jongeren hun jeugdvereniging of favoriete doelstellingen delen met hun vrienden. Op hun profiel verschijnt wat ze leuk vinden in het jeugdbeleidsplan 2011-2013. Op de website wordt bijgehouden hoeveel personen welke doelstellingen de moeite vinden om te C-en.
 
Wil je zelf eens rondhangen in het jeugdbeleidsplan van Kasterlee? Surf dan naar www.kKaZz.been ontdek wat een vuilkar en vliegtuig bijdragen aan het lokale jeugdbeleid.